Woonpunt Waas verhuurt sociale woningen, bouwt koopwoningen en ontwikkelt openbare ruimte in de regio’s Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene en Zwijndrecht. De sociale huisvestingsmaatschappij streeft ernaar om in haar werkgebied het recht op duurzaam, kwaliteitsvol en betaalbaar wonen te realiseren voor mensen met een bescheiden inkomen. Het inschakelen van het klusteam van het Sint-Niklase maatwerkbedrijf Den Azalee sluit dan ook volledig aan bij het DNA van Woonpunt Waas.
“Als woonmaatschappij bouwen en verhuren wij sociale woningen. Die komen na een zekere periode iedere keer opnieuw leeg. Wie klaar is voor de privémarkt, wordt gestimuleerd om privé te gaan huren. Grote gezinnen waarvan de kinderen het huis uitgaan, worden dan weer aangemoedigd om kleiner te gaan wonen. De lege woningen moeten wel eerst klaar worden gemaakt voor nieuwe verhuur. Dat organiseren is mijn job”, licht Didier Poppe van Woonpunt Waas toe.
Als een woning vrijkomt, maakt hij een lijstje van wat er allemaal moet gebeuren. “Op basis daarvan gaan we na waarvoor we een beroep moeten doen op een reguliere aannemer en waarvoor we Den Azalee kunnen inschakelen. Als we bijvoorbeeld een volledige badkamer moeten vernieuwen, kiezen we voor een gespecialiseerd privébedrijf. We schakelen het klusteam van Den Azalee vooral in voor kleinere herstellingen, beperkte schilderwerken en het plaatsen van vloerbekleding. Die opdrachten hebben geen verdere uitleg nodig. We sturen dan het lijstje met opdrachten door naar de werkleider met daarbij de gewenste timing.”
Didier Poppe merkt dat de maatwerkcoaches een belangrijke rol spelen. “Als ze goed zijn, krijgen ze hun mensen helemaal mee en slagen ze erin het beste uit hen te halen. Dat gaat niet alleen over technische zaken, maar ook over werkethiek. Dat is belangrijk om doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt te bevorderen.”
Win-win
Het verhaal met Den Azalee begon in 2008. “We kwamen toen in contact met hun Energiesnoeiers. Die hielpen om woningen energiezuiniger te maken. Het bleek dat zij ook dakisolatie konden plaatsen. We lieten hen een project in een wijk in Verrebroek uitvoeren. Dat viel goed mee. Sindsdien doen we regelmatig een beroep op Den Azalee.”
De samenwerking met het maatwerkbedrijf blijkt een win-winsituatie te zijn, dus ook voor Den Azalee. “Die waren zelf vragende partij om blijvend werk te krijgen. Op die manier kunnen zij hun mensen aan de slag houden en doen ze ervaring op. Wij beheren tegenwoordig zo’n 3.600 woningen. Het gaat niet alleen om woningen die we zelf hebben gebouwd. Tegenwoordig staan we ook in voor woningen van eigenaars die deze sociaal laten verhuren. Er is dus altijd wel ergens werk te doen. Op jaarbasis spreken we over zo’n 120 tot 130 woningen die we aanpakken.”
Flexibel
Een groot pluspunt is dat Den Azalee flexibel kan worden ingezet. “Voor grotere opdrachten spreken we uiteraard best op voorhand af. Maar voor kleinere, dringende zaken slaagt Den Azalee er altijd in om op heel korte termijn – van pakweg een week – een ploeg ter beschikking te stellen. Die flexibiliteit blijft toch wel een grote troef.”
Los daarvan is ook het financiële aspect mooi meegenomen. “Den Azalee presteert tegen relatief goedkope werkuren. Het is dus geen probleem als ze bijvoorbeeld bij schilderwerken er wat langer over doen dan een klassiek schilderbedrijf. En als een opdracht wat langer duurt dan begroot, is dat ook geen ramp.”
Of hij soms ter plaatse gaat om te controleren of alles verloopt zoals gevraagd? “Nee. We weten ondertussen dat we volledig kunnen vertrouwen op de teams van Den Azalee. Als ik dan toch toevallig ergens passeer, valt me altijd de goede werksfeer op. Ook dat vinden wij belangrijk. Werken met een maatwerkbedrijf zoals Den Azalee: het is een ervaring die ik iedereen alleen maar kan aanraden”, besluit Didier Poppe.