OH Leuven is een maatschappelijk geëngageerde voetbalclub. Zo ontvingen we vorig jaar nog het Football and Community Gold label van de Pro League. We willen een positieve impact hebben op de (lokale) gemeenschap door de kracht van voetbal te gebruiken als hefboom bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Voor ons kadert de samenwerking met maatwerkbedrijf AMAB voor het reinigen van herbruikbare bekers hier ook in.
Herbruikbare bekers in stadion van OH Leuven
Wegwerpbekers zijn voortaan niet meer toegelaten tijdens evenementen, waaronder ook voetbalwedstrijden. Daarom investeerden we, samen met partner AB-InBev, in afwasbare en herbruikbare bekers. Deze bekers hebben elk een unieke QR-code en worden slechts 1 keer per wedstrijd gebruikt omwille van hygiënische redenen. Zo spaart de club per wedstrijd zo'n 120 kg afval uit. Maar onze maatschappelijke missie reikt verder dan dat. Naast het circulaire hechten we ook veel belang aan het sociale aspect.
OH Leuven-bekers gaan sociale wasstraat in
Voor het reinigen van de bekers werken we daarom samen met AMAB, een maakwerkbedrijf uit onze regio. Daags na de wedstrijd komen de medewerkers van maatwerkbedrijf AMAB de bekers in het stadion van OH Leuven halen om ze in de wasstraat in Asse professioneel te reinigen. Deze hoogtechnologische wasstraat krijgt alle bekers volledig proper en droog. De bekers moeten binnen de 48 uur gereinigd worden om schimmelvorming tegen te gaan. Ze worden gereinigd aan 80°C, goed om alle vuilrestjes weg te krijgen.
Wash-it
Met 4 miljoen gewassen bekers op de teller kan AMAB heel wat ervaring voorleggen. Samen met de vier andere maatwerkbedrijven (SOBO, ACG, Groep Intro en BEWEL) vormen ze het consortium Wash-it. Door hun geografische spreiding (één wasstraat in elke provincie) kunnen ze de dienstverlening ten allen tijde garanderen. Dat bekent dat als er bij ons een topmatch wordt gespeeld en het stadion is uitverkocht, AMAB beroep kan doen op collega – wasstraten, moest dat nodig zijn.
Post- match clean team
Daarmee creëren we werk voor mensen die anders moeilijk hun plek zouden vinden op de arbeidsmarkt. Op een gemiddelde dag bemannen vier tot vijf medewerkers de wasstraat, op piekmomenten zijn er dat al snel acht. Bovendien willen we ook samen met AMAB experimenteren met een ‘post match clean team’. Een enclave van 5 medewerkers zal de dag na de wedstrijd het stadion opruimen, de zitjes poetsen en alle weesbekers verzamelen, zodat er zo weinig mogelijk bekers verloren gaan.
Bovendien denken de mensen van AMAB mee na met ons. Een dergelijk groot volume aan bekers als dat van ons, was nieuw voor hen. Ze hebben daarom ingenieursbureau Comate mee ingeschakeld om een slimme manier te vinden om de bekers in te zamelen en te transporteren.
We zijn heel blij dat AMAB samen met ons de uitdaging zijn aangegaan, die het verbod op single use plastics met zich meebracht. Door onze samenwerking met AMAB kunnen we de duurzaamheidsgraad van de organisatie van onze wedstrijden optrekken en een kwalitatief drankenaanbod blijven garanderen.