De stad Genk stond jarenlang zelf in voor de speeltoestellen op haar grondgebied. Maar een 17-tal jaar geleden was het vele werk het stadsteam boven het hoofd gegroeid en werd daarvoor een externe partner gezocht uit de sociale economie. “Zo startte de samenwerking met Alternatief vzw. Intussen onderhouden we als stad zelf 30% van de speeltoestellen, Alternatief staat in voor de andere 70%”, vertelt Rob Lijnen, die als werkleider verantwoordelijk is voor het groen en de speeltoestellen in Genk-West.
Alternatief, een vzw die vooral actief is in Midden-Limburg, ondersteunt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Wij proberen hen zo hoog mogelijk op de participatieladder te krijgen door hun talenten boven te halen en zinvol werk te voorzien, in co-creatie met steden en gemeenten. Daarvoor hebben we verschillende werkvloerprojecten en een sterke coaching-afdeling. Hier werken in totaal 220 doelgroepmedewerkers en begeleiders”, legt Mark Aerts, hoofd externe dienstverlening bij Alternatief, uit.
“In de loop der jaren hebben we een uitstekende relatie opgebouwd met de stad Genk. Het is hét bewijs dat we vanuit sociale economie kwalitatief werk kunnen bieden. Ook voor onze doelgroepmedewerkers is deze opdracht een meerwaarde. Door de bouw van speeltoestellen te combineren met inspecties, controles en onderhoud, kunnen we iedereen in de ploeg inzetten volgens zijn opleiding en kwaliteiten. 4 van onze medewerkers zijn opgeleid om inspecties van speeltuinen te doen. Om de 2 weken worden speeltoestellen visueel gecontroleerd, om de 3 maanden volgt er een keuring, en elk jaar gebeurt een grondige keuring, waarbij toestellen zelfs worden uitgegraven om ze te controleren. Mensen die ‘onderaan’ de ladder starten, zien dat ze kansen krijgen om op te klimmen. Dat geeft een mooi toekomstperspectief”, besluit Mark.
Organisch gegroeid
In al die jaren is een stevig partnership gegroeid, vindt Rob. “We werken al zo lang samen dat de mensen van Alternatief bijna onderdeel geworden zijn van ons stadsteam. Onze ploegbazen kennen hen en omgekeerd kennen zij ook de weg bij ons: ze weten waar we het materiaal stockeren en wie ze moeten aanspreken. Ik heb rechtstreeks contact met de werkleider van Alternatief op het terrein. Alles is heel organisch gegroeid. En via de online applicatie die ze gebruiken, kan ik monitoren welke speeltuinen ze gecontroleerd hebben, welke problemen ze zijn tegengekomen en wat daaraan moet gebeuren.”
“Voor onze klanten is die online applicatie inderdaad een grote meerwaarde die veel transparantie biedt. Dat past in onze visie om te blijven innoveren en snel te schakelen”, vindt Mark. En dat Alternatief snel schakelt, kan Rob alleen maar beamen: “Alternatief is enorm flexibel; het kan heel kort op de bal spelen. Wij zijn in elk geval blij met hoe het loopt. Ik hoop op nog een lange fijne samenwerking.”